Reisverslag West USA per camper - Deel 2

Dag 11: maandag 19 mei

Zion National Park Zion National Park

De route naar Zion is een beauty! Van een "Alpengebied met kabbelende bergbeekjes en ranches" naar de ruige rotsen van Zion. We overnachten twee nachten in Springdale (Zion Camp) een plaatsje aan de rand van de zuid-ingang van Zion. Door de gratis shuttlebus is het park goed te bereiken, daarnaast is het de enige manier om het park te bekijken. Met 38 graden is het erg warm en we besluiten dan ook te wachten/luieren totdat de grote hitte voorbij is. Aan het eind van de middag lopen we met de buggy naar de Lower Emerald Pools.

Schuilen voor de hitte Schuilen voor de hitte

Dag 12: dinsdag 20 mei

's Ochtens om 8:00 zitten we al in de shuttlebus naar de Riverside Walk (easy), aan het einde van de Zion vallei. Lekker in de schaduw en dus ook lekker koel. Op de terugweg stappen we bij Canyon Junction uit om het laatste stuk naar het Visitor Centre te lopen. Veel hagedissen gezien en Esther is zelfs bijna op een meterslange ratelslang gestapt (gelukkig ratelde deze enorm)! Doordat Benjamin het zwembad niets vindt (blijkbaar is de overgang van 38 graden naar een lauw zwembadje voor hem ook wat te groot) en het feit dat de camping redelijk ranzig is, besluiten we maar verder te rijden in plaats van pas de volgende dag te vertrekken. Eerst in Springdale nog even lekker geluncht en toen verder gereden richting Las Vegas. Vlak voor Las Vegas komt Esther op het sublieme idee om een kleine omweg te nemen om zodoende een camping aan de rand van het Valley of Fire State Park te vinden. Helaas komen we er bij Lake Mead achter dat we flink verkeerd zitten. We besluiten niet om te keren, maar door te rijden (2,5 uur omweg) zodat we uiteindelijk om 18:30 uur in Sam's Town in Las Vegas kunnen inchecken.

Sam's Town in Las Vegas Sam's Town in Las Vegas

Dag 13: woensdag 21 mei

Vandaag doen we lekker rustig aan. Lekker zwemmen (de jacuzzi vindt Benjamin wel lekker warm) en we vertrekken rustig richting Pahrump. Onderweg zien we nog een kleine bosbrand, maar gelukkig is die op dat moment al onder controle. KOA Pahrump is een mooi resort en totaal niet te vergelijken met de andere KOA campings! Door het laagseizoen is het restaurant jammer genoeg wel gesloten en moeten we zelf koken :-(

Death Valley Death Valley

Dag 14: donderdag 22 mei

De route leidt ons vandaag door Death Valley. Dit geheel op eigen risico van de camperverhuurder (in juni t/m augustus is dit zelfs verboden) gezien de enorme temperaturen. Tot onze stomme verbazing is het in Dead Valley niet warm (20 graden) en bovendien begint het midden in het park ook nog eens te regenen! Dead Valley is een bijzonder park, zeker als je bedenkt dat het laagste punt in Death Valley 80 meter onder zee niveau ligt. Inderdaad doods en een mooi maandlandschap.

Eenmaal uit het park doemen de Rocky Mountains op. Hier hebben we vanwege Memorial Weekend een Staatscamping gereserveerd. De weg naar de camping voert ons ongeveer de Rocky Mountains in en op het moment dat we een zandpad bereiken met nog 12 mijl te gaan (en een hoop sneeuw in het vooruitzicht), besluiten we rechtsomkeer te maken. De kans met een camper vast te blijven zitten als het zou gaan sneeuwen en de kou (er is geen elektra en dus geen verwarming op de camping) lijkt ons geen goed idee voor Benjamin, maar ook voor ons. Gelukkig vinden we 20 kilometer verder een prima alternatieve camping. Erg leuk: 10 dollar in een bus stoppen en gewoon een nachtje kunnen blijven staan.

Besneeuwde Rocky Mountains Besneeuwde Rocky Mountains

Dag 15: vrijdag 23 mei

Met maar een klein stukje voor de boeg, staan we wederom relaxed op en vertrekken richting de Tioga Pass. De pass is open op het moment dat we er voorbij rijden richting Mono Lake, dus met een beetje geluk kunnen we er morgen ook overheen. Mono Lake is een zout meer met toch bijzondere organismen. Niet zoals de Dode Zee dus! Door de kalk zijn er mooie stenige 'puisten' ontstaan die opdoemen uit het het meer meer. Tel daar de strak blauwe lucht boven het meer bij op en alle ingrediënten voor wat leuke plaatjes zijn weer aanwezig. (rond het meer is de lucht dichtbewolkt).
Na Mono Lake rijden we door Bodie, een verlaten spookstadje. Jammer dat de laatste 2 km van de weg een zandpad is, want met een camper wordt je gek van het gerammel. Eenmaal in Bodie begint het na 10 minuten stevig te hagelen. We besluiten dan ook om maar naar de camping te gaan.

Mono Lake Mono Lake

De camping (Silver Lake Resort) is een toonbeeld van de American "Fish" dream. Wat een gadgets en stoere mannen. Erg leuk.

Ondanks dat er veel kinderen lopen op de camping, houden we Benjamin binnen: hij heeft de waterpokken. Ziet er wel sneu uit, zo'n (gelukkig) blij mannetje achter het raam, lachend naar de andere kinderen.

Yosemite National Park Yosemite National Park

Dag 16: zaterdag 24 mei

Met een voorgevoel vertrekken we richting de Tioga Pass en ons vermoeden blijkt juist: de pas is vanwege de sneeuw is dicht! En niet alleen de Tioga pass, ook de volgende twee passen blijken dicht te zijn. De bedachte scenic route wordt hiermee een lange autorit. Gelukkig is het laatste stuk door Jackson, San Andreas en Jamestown een aangenaam stuk en een leuke kennismaking met Californie. De camping (Yosemite Ridge Resort, gereserveerd in verband met Memorial Day) is ronduit ranzig en lijkt meer op een trailerpark dan op een camping. Wij zijn dan ook de enige die er met een 'Mobile' home staan.

Dag 17: zondag 25 mei

Yosemity Park is vooral erg druk. Wie van watervallen houdt zit hier op zijn plek, maar wie een liever minder andere toeristen tegenkomt, kan Yosemite maar beter mijden. De Half Dome is dankzij de bewolking niet te zien. Toch maken we tussen de buien door nog een leuke wandeling naar Miror Lake.

Mirror Lake, Yosemite National Park Mirror Lake, Yosemite National Park

Dag 18: maandag 26 mei

Helaas komt het einde van de vakantie in zicht. Vandaag de laatste lange rit naar een park/camping 20 minuutjes rijden van het inleverpunt voor de camper. Het Anthony Chabot Park is overigens wel een aanrader (met een van origine Nederlandse ranger bij de ingang).

China Town, San Francisco China Town, San Francisco

Dag 19: dinsdag 27 mei

We leveren 's ochtends de camper in en staan om 12:00 uur downtown in San Francisco. Gezien de beperkte tijd, maken we een stadswandeling vanaf Union Square naar Fishermen Warf, Coit Tower en terug. De Golden Gate en Alcatraz liggen er lekker bij in het zonnetje en de wandeling is dan ook erg aangenaam. We eten 's avonds nog buiten bij een Italiaan.

Lombard Street, San Francisco Lombard Street, San Francisco

Dag 20: woensdag 28 mei

Het is tijd om afscheid te nemen, maar niet nadat we de Abercrombie en Fitch, Gap en Victoria Secret leeg kopen.

Op het vliegveld gaat alles voorspoedig en ook de vlucht zelf is voor Benjamin allemaal prima. Dit keer mag hij wel in een basket en na zijn avondeten valt hij vrij snel in slaap. Pas bij de landing wordt hij weer wakker.

Al met al een super vakantie gehad, waarbij het reizen met een baby erg goed bevallen is. Grote voordeel van een camper is toch wel dat je alles altijd bij de hand hebt.