De route zoals we die willen gaan rijden. Via Limburg am Lahn, Bassel, Gotthard en Milaan.
Na de laatste les van de Franse conversatiecursus gaan we op weg naar Limburg am Lahn. Een gezellige avond valt ons ten deel.
We vertrekken op ons gemak naar het zuiden van Duitsland waar we om zes uur in de avond een mooie camperplek kunnen gaan bezetten in het plaatsje Wehr vlak bij de Zwitserse grens. De schnitzels zijn hier groot, het bier voortreffelijk en de nacht zeer rustig.
Om ca. 9.00 uur gaan we op weg naar Zwitserland en volgens de Tomtom rijden we langs Zurich. Als we langs Luzern rijden wijst de Tomtom ons richting Interlaken en verder naar een pas die gesloten blijkt te zijn. Dus op eigen beweging terug en naar de Gothard-pas die ook gesloten blijkt te zijn. Dan de tunnel die ongelooflijk druk is en waar we ongeveer twee uur over doen om er doorheen te komen. Ondertussen blijft de Tomtom ons maar over de gesloten passen sturen, totdat vlak voor de tunnel er een beeldje verschijnt op het scherm dat de tunnel verboden is voor campers. Hoe is dat mogelijk??? Maar goed we zijn aan de andere kant van de Alpen en kunnen op weg naar Italie. Na de grenspassage doemt het eerste stuk tolweg op en die kost 2,30 euro. Voor we het weten komt de volgende tolpoort al weer opdagen en betalen we 2,10 euro voor het volgende stukje. Als we na enige kilometers van de snelweg afgaan voor een overnachting valt ons een rekening van 2,80 euro ten deel en na enkele kilometers een grote lus gemaakt te hebben komen we op een camperplaats bij een sporthal in een klein plaatsje waar we de avond doorbrengen. Als we een grove schatting maken zal er per km snelweg in ongeveer 2 tolpoorten zijn geinvesteerd.
We arriveren in Pisa waar we onze reisbegeleiders ontmoeten. In de avond de stad in en Pizza eten. Ook de scheve toren komt aan bod. Het is maar een klein ding en de moeite niet waard om je er druk om te maken. De rest van de stad ademt een echte Italiaanse sfeer uit met veel herrie en drukte.
De basiliek van Pisa
Straatbeeld met een stukje van de scheve
Natuurlijk ook de hele scheve toren vanuit een ander perspectief
De ingang va de camping
Een gedeelte van onze groep
Natuurlijk de NKC-vlag
Verlaten van Livorno
Onderweg op de boot
Corsica onder de wolken
Bastia gezien naar het zuiden
We gaan nogmaals Pisa in en nu om boodschappen te doen. Na de middag richting Livorno om te kijken of de routebeschrijving en de coordinaten kloppen. De coordinaten leveren wat problemen op en we besluiten de route voor een deel te herschrijven. Ook nog gekeken naar een andere camping. Deze is zeer mooi gelegen maar de toegangsweg en de afgelegen ligging doen ons besluiten de oorspronkelijke startcamping aan te houden.
Daar gaan we na de middag naar toe en zien dan dat de helft ven de reisgenoten al is gearriveerd.
De omgeving verkend en het strand opgezocht. Vanaf de camping was dat ca. een kilometer lopen en dan kom je bij een vrij breed strand aan. richting Viareggio alleen maar strandstoelen en parasols, goed verzorgd en schoongemaakt, de ander kant op een ongelooflijke bende van plastic, aangespoeld hout, rottende zachte schelpen en een vreselijke vislucht. Dit geheel is dan de grens tussen de zee en een officieel natuurgebied. De openbare ruimte in Italie heeft dus duidelijk te lijden onder bestedingsbeperkingen en de Italianen zijn niet erg milieubewust en gebruiken deze openbare ruimte als afvalbak. Ook het onderhoud van de wegen heeft een vreselijke achterstand opgelopen en begint al aardig op Griekenland te lijken. (een van onze reisgenoten heeft komend uit Spanje in Italiƫ twee lekke banden opgelopen.)
De eerste dag van het reisschema begint met een welkomstborrel. De reisbegeleider houdt zijn welkomstrede en na de eerste borrel zit de stemming er goed in. We starten deze reis met 16 equipes met in totaal 32 personen.