Ger's Reisverslagen

Marokko winter 2016

De reis naar Los Gazulas

De route zoals we die willen gaan rijden. Via Brussel, Parijs, Limoge, Biaritz, Burgos, Salamanca en Sevilla naar camping Los Gazulas.

dinsdag 29 december 2015

We zijn vertrokken. Met een volle camper en hopelijk alles erin gaan we onze Marokko reis beginnen.
Allereerst Frankrijk doorkruisen en omdat we dat zoveel mogelijk zonder tolwegen willen doen hebben we een reis uitgestippeld die langs Brussel en Parijs gaat. De dag verloopt uitstekend en voor we het weten zijn we voor Parijs en kunnen op dat moment geen goede plek vinden. Dan maar door en in de avondspits rustig door het al donkere Parijs. Vergeleken met de voorgaande trajecten een leuke ervaring, we doen er wat langer over maar het is wel afwisselend rijden en zeken niet saai.
Ca 550 km gereden en geslapen op een grote parkeerplaats bij een grote Leclerc waar we de volgende ochtend vers brood konden halen.

woensdag 30 december 2015

Een traject met afwisselend RN-wegen en tolvrije snelwegen. Weinig verkeer en bijna geen vrachtautos.
Ca. 550 km afgelegd en slapen bij weer een andere supermarkt, deze keer een Intermarche.

donderdag oudjaar 2015

Vandaag om ca 14.00 uur op een camping tegen de Spaanse grens, de rit verliep goed met alleen een lusje via de tomtom die uitkwam bij een zeer smalle en lage brug waar we zo weinig speling hadden dat we maar weergekeerd zijn. Onderweg zien we veel aanbod van oesters, het lijkt erop dat de Fransen ipv oliebollen op oudjaar oesters eten.
Gereden afstand ongeveer 300 km.

We hebben alleen BVN (voor de leken: BVN betekent -het Beste van Nederland en Vlaanderen- dit is de enige nog gratis Nederlandse zender) op de TV. Zoals gewoonlijk worden alle programmas ongeveer een half uur later uitgezonden want..... We zijn benieuwd of het nieuwe jaar ook een half uur later ingaat.

vrijdag 1 januari 2016

BVN had zich toch aangesloten bij de andere zenders en Herman Finkers was rechtstreeks te zien.
Het vuurwerk op TV was het enige wat we zagen want de Fransen doen daar helemaal niets aan. Een paar knallen in de verte en dat was het.
Natuurlijk vloeide de champagne rijkelijk tot de fles leeg was en de champagne kurk veroorzaakte een deuk in het plafond.

Tegen de middag naar de zee gelopen. De temperatuur was om en nabij de 19 graden dus de winterjas was veel te warm. Op de pier bij de haven kwamen we in gesprek met een Frans paar wat redelijk goed Engels sprak. De man kon enkele leuke dingen vertellen over de omgeving en vooral over de zee want hij woonde een stadje verder in St. Jean de Luz, 7 km van de Spaanse grens.
De man vertelde: langs de zeewering liggen betonblokken ca 70 ton zwaar. Het komt voor dat tijdens een storm de blokken over de dam worden geduwd. Jaarlijks moeten er nieuwe blokken worden aangemaakt en geplaatst.
Ook zou op ongeveer 3 mijl afstand van waar we stonden golven optreden van 20 meter hoog. Niet erg voor te stellen maar hij had enkele foto op zijn telefoon staan waarop dat duidelijk werd. Een brekende golf met een surfer ervoor (die moest je echt uitvergroten om hem te zien) ongelooflijk.
Na de lunch teruggelopen naar de camping.

zaterdag 2 januari

Om 9.00 uur vertrokken voor het eerste deel in Spanje. Het noorden van Spanje tot aan Burgos is redelijk druk, daarna gaat de tolvrije autoweg helemaal tot Sevilla, ca 800 km om de 100 km als rondweg om een grote of kleine plaats.
Na 700 km overnacht op een camperplaats in Caceres.
Tot nu toe hebben we in Frankrijk en Spanje steeds onder de Euro kunnen tanken, waarbij de kanttekening dat de prijzen in Frankrijk lopen van 0,95 tot 1,29 euro en de laagste alleen bij de supermarkten. In Spanje is de prijs al langs de snelweg onder de euro.

zondag 3 januari

Nog 400 km naar ons eerste doel Conil de la Frontera, Hier staan we op een camping met zelfs Wifi en een temperatuur van tegen de 20 graden. Hier blijven we een paar dagen en gaan lekker lezen, fietsen, misschien wel naar het strand etc. en van alles doen wat we leuk vinden tot:

Klaar voor de reis

Op de camping in Zuid Frankrijk

De kust met op de achtergrond rechts het gebied van de hoge golven

De pier en de blokken die eroverheen worden geduwd

De begraafplaats van Conil de la Frontera

Veel wind en dus kitesurfen

Hier het strand, daar de kliffen bij Conil de la Frontera

Conil de la Frontera vanaf het strand