Ger's Reisverslagen

Turkije zomer 2019

Via Dresden en Bratislawa naar Ptuj in Slovenië

Omdat we genoeg tijd hebben gaan we zonder tolwegen naar Slovenië en omzeilen Oostenrijk

Vrijdag 16 augustus 2019

De camper ingeladen en na vullen van de diesel en de gastanken richting Duitsland en via de snelwegen is onze eerste overnachting in Sangerhausen aan de rand van de Harz. Hier liggen in het glooiende landschap de resten van de oude kolenmijnen waarvan de afvalbergen als puntige puisten in de lucht steken.Een enkele keer wordt zo’n puist vergezeld van de oude overblijfselen van de liftschacht van de mijn.

Zaterdag 17 augustus 2019

We gaan richting Dresden en zien de afvalbergen van de mijnen plaats maken voor ontelbare windmolens. Ook een paar centrales staan aan de horizon want die molens draaien alleen op wind en dat is hier niet altijd voorradig. Als we op een parkeerterrein koffie zetten en drinken zegt Ivonne: “Ik hoor een paard” en jawel er staat een paardentrailer naast onze camper waarin een merrie en veulen. We rijden Dresden in en het is er rustig totdat we bij de geplande camperplaats komen die vol is met auto’s, kermiswagens en een grote kermis. Geen schijn van kans op een plekje. Een nieuwe plek gezocht en de coordinaten ingetikt.
Klein stukje rijden en .. ook deze plek is stampvol. Gelukkig heeft Dresden nog meer camperplekken en op naar de volgende. Gaat in eerste instantie mis wegens een afgesloten weg maar we bereiken hem toch. Hier is genoeg plaats en we staan dan tussen de bomen niet ver van de Elbe.
Na de lunch op pad naar de stad. Het eerste stuk langs het water staat een grote vlooienmarkt. Na de eerste brug wordt het langzaam steeds drukker, de eet en vreettenten volgen elkaar steeds sneller op en de bierstuben worden al goed bezocht. Als er ook nog door artiesten wordt opgetreden en de hele binnenstad een groot openlucht circus is, blijkt dat we uitgerekend op het weekend van de Stadsfesten zijn aangekomen. Mooie foto’s van de gebouwen maken kan dus niet zonder volk op de begane grond. Het bezoek aan de Maria Kirche die we dertig jaar geleden alleen nog als genummerd puin hebben gezien gaat helaas niet door.
Als we in de avond langs de Elbe wandelen varen de rader-party-boten in kolonne de rivier op.

Zondag 18 tot dinsdag 20 augustus 2019

Vandaag binnendoor naar het plaatsje Pavov, ergens halverwege tussen Praag en Brno. Hier blijven we een paar daagjes over en maken mooie boswandelingen en genieten van de omgeving. Tsjechie is zeer benaderbaar en je vindt hier ook diverse supermarkten zoals de Lidl en Albert (zonder Hein). Grote verschil zit hem in de andere valuta en de onverstaanbare taal.

We vertrekken naar Bratislawa en staan daar aan de Donau tegenover de oude stad. Tijdens de heenreis waren we bezig de koers van de Slowaakse munt te zoeken. De hele lijst munten nagelopen van onder tot boven en weer terug maar geen resultaat. Wat blijkt: vanaf 2009 heeft Slowakije de euro als munt dus hier konden we gewoon euri uit de muur trekken. Toch een minpunt minder tov Tsjechie. Alleen het taalprobleem blijft bestaan.
We bezoeken de oude stad en omdat deze niet zo groot is zijn we na drie uur weer bij de camper. Er zijn echter wel leuke plekjes in deze stad te zien.

We beladen de camper nu vanuit de achtertuin

De camperplaats bij Sangerhausen

Lopend naar de stad langs de Elbe

Een stoom-vrachtauto

De Maria Kirche

De Zwinger

De Semper-opera

In de biergarten langs de Elbe

De kemping in Pavov

Houtkap gezien tijdens de boswandeling

De UFO brug uit 1972, De vliegende schotel is een restaurant op 80 meter hoogte

Het voetpad onder de Ufo-brug

De bos-orka of slowaakse heks van brons

Een stukje tuin bij de burcht

Beroepsvaart op de Donau

Leuke straatjes in de binnenstad van Bratislawa

Cumil de Man at Work, hangend uit het riool kijkt hij de straat in of onder de rokjes van de passerende vrouwen

We staan aan de Donau tegenover de oude stad

De tram- en voetbrug vlak bij het parkeerterrein

Het kasteel is uit de 16de eeuw, hier bij het vallen van de avond

Donderdag 22 en vrijdag 23 augustus 2019

Vandaag weer een ander land; Hongarije. Hier staan we op een klein terreintje voor maar 4 campers achter een woning. Als we aankomen en op de plek staan komt de gastvrouw direct met twee glaasjes Palinka (pruimenjenever). Dat doet ze ook als we de volgende dag blijven en staan de glaasjes om 8.30 al op de tafel. De buurman is er niet zo dol op en spoelt ze door de gootsteen in de camper. Als hij de andere dag het afvalwater aftapt kan hij nogmaals genieten van de heerlijke geur van de palinka.

Zaterdag 24 augustus 2019

Naar de startplaats van de Turkije-reis. Hier staan al ongeveer de helft van de deelnemers.