Gunung Mulu National Park

Dear Cave, één van de grootste grotten ter wereld Dear Cave, één van de grootste grotten ter wereld

Air Asia is echt geweldig. In Mulu aangekomen werden we opgewacht door onze gids, met een aantal dagen in het tropisch regenwoud voor de boeg. Hij begeleidde ons naar ons resort: luxe!!! Zwembadje, bubbelbad, mooie kamers... Eind van de middag een aantal km gelopen naar twee grotten, waarvan één tot de grootste ter wereld behoort: Deer Cave. Echt waanzinnig groot en hoog was het. Net of je de wereld van Tolkien instapt.

Hof van Eden, Deer Cave Hof van Eden, Deer Cave

Toen het begon te schemeren zijn we weer naar buiten gegaan en hebben daar gewacht op de trek van 2 tot 3 miljoen (!!!) vleermuizen, die elke avond de nacht invliegen op zoek naar eten. De trek begon vandaag om half 6 en duurde bijna een half uur. Kurketrekachtige zwermen met vleermuizen: heel bijzonder en het hield maar niet op! Naast de vleermuizen kwamen de roofvogels ook aanvliegen. Mooi tafereel om te mogen aanschouwen.

Tussen de 2 en 3 miljoen vleermuizen verlaten Deer Cave Tussen de 2 en 3 miljoen vleermuizen verlaten Deer Cave

Volgende dag met de gids vertrokken in een longtailboot naar twee grotten. Overvallen door een heuse tropische stortbui en helemaal doorweekt (maar gelukkig niet te koud). Weer twee erg mooie grotten bekeken en rustig geluncht. Met de boot verder tot op een punt waar vandaan we 9 km moesten lopen door het regenwoud naar Camp 5. Camp 5 bestaat uit een houten gebouw, waarin een soort van zaaltjes met heel harde bedden. Gelukkig werd er voor ons gekookt door de gids :-) Dit was wandeling 1.

Op weg naar Camp 5 Op weg naar Camp 5

Dag erna: Op naar de Pinnacles (punten rots die bovenop een berg uit het oerwoud omhoog steken). Na een slechte nacht vroeg aan de bak (07.00 uur). Vier uur lang alleen maar klimmen steil naar boven. Via ladders, touwen en stenen over kloven, punten e.d. Geen enkel recht stukje grond. Bovenop de berg die we beklommen kregen we uiteindelijk te zien waar we het allemaal voor deden: De Pinnacles. Een bijzonder stukje natuur (maar je moet er wel wat voor doen).

De Pinnacles De Pinnacles

Na het eten begon de ellende: vijf en een half uur weer naar beneden! Gladde stenen en stronken, punten scherpe rotsen, wortels en modder. Geen pretje en ook echt veel te zwaar voor ons, hoewel we natuurlijk enorm afgetraind zijn :-) Net voor het donker waren we weer helemaal kapot beneden. Even gezwommen in de rivier en s' avonds leuk zitten kletsen met twee Nederlanders uit Hong Kong. Ons heerlijke bed (maar niet heus) weer in, want weer vroeg dag de volgende morgen!

De beklimming van de Pinnacles De beklimming van de Pinnacles

Dus... met de zon opgestaan en weer die 9 km teruggelopen (dit keer inclusief spierpijn) naar de rivier. Nu was het water laag, dus af en toe de boot uit om te duwen. Daarna mooi op tijd op het vliegveld waar... het vliegtuig maar niet kwam. In Kalimantan (Indonesie) wordt in deze periode van het jaar veel regenwoud weggebrand (om de grond te bewerken). Maleisie heeft hier elk jaar last van. Het is dus heel heiig en mistig hier en ons toestel durfde niet te landen. We hebben de hele dag gewacht, maar gelukkig durfde het volgende vliegtuig naar Miri wel te vliegen. Ons vliegtuig daar naar Kuching had gelukkig ook vertraging, waardoor we 's avonds toch nog in Kuching aankwamen.

Facts & Figures
Hotel
Overnachting trekking
Grotten
Tour
Royal Mulu Resort
Camp 5 (Mulu National Park)
Lang Cave, Deer Cave, Wind Cave & Clear Water Cave
Pan Borneo Tours & Travel Sdn. Bhd.