Etosha National Park

De auto en tent op de camping van de Okanhandja Lodge De auto en tent op de camping van de Okanhandja Lodge

Dag 1: zaterdag 9 juli

Het vliegen ging perfect, geen vertraging en om 11:45 uur lokale tijd stonden we op Windhoek Airport. Bij de uitgang stond de autoverhuurster ons al op te wachten. Onderweg naar het bedrijf werden we aardig bang gemaakt voor alle 'zwarten' en ging het erg over 'wij' en 'zij'. Met de neus op de feiten: Apartheid leeft hier nog! Gelukkig bleken haar verhalen overtrokken en hebben we alleen maar positief contact gehad.

De auto is gaaf en heeft een dubbele benzine tank, 20 liter water, twee reserve banden, een tent op het dak en een complete kampeeruitrusting!

Na het inkopen doen en tanken in Windhoek, zijn we in noordelijke richting naar Okanhandja gereden. Onderweg hebben we de eerste wilde beesten gezien: aardvarkens en apen (Baviaan soort). De kampeerplek op de Okahandja Lodge is mooi, net buiten het dorp. Het koken is gelijk al misgegaan, want het Namibische Campingaz is niet wat we gewend zijn (heel weining druk, zodat bij iets van wind er niets warm wordt). De maaltijd bestaat dus uit brood, maar de mooie omgeving en de lekker warme douche maken een hoop goed.

Dag 2: zondag 10 juli

De waterplaats bij het Okaukuejo Rest Camp (Etosha) De waterplaats bij het Okaukuejo Rest Camp (Etosha)

Vandaag redelijk vroeg opgestaan en vertrokken naar Etosha National Park. Na binnenkomst in het park was het na 1 minuut raak: een waterplaats met zebra's, steenbokken en impala's. 's Middags hebben we ook nog olifanten gezien.

's Avonds is het helemaal raar: dan zit je met de andere campinggasten rond een verlichte waterplaats. Rustig afwachten met een biertje/wijntje in de hand. Gelukkig wordt het wachten beloond, want er zijn olifanten en een neushoorn met een kleintje verschenen. Giraffes zijn op een afstand zichtbaar. Deze laatste namen wel snel de benen toen er een leeuw een enorme brul gaf (we konden hem heel vaag in het donker zien). Gelukkig staat er een goed hek rond de camping ;-)

Dag 3: maandag 11 juli

Steenbok Steenbok

In Etosha staan we elke nacht op een andere camping (er zijn er drie). Vandaag op naar de tweede. 's Nachts was het erg fris, zo'n 5 graden, maar gelukkig is het binnen lekker warm omdat ons knusse tentje dik zeil heeft en we goede slaapzakken hebben meegenomen.

Om 7:30 vertrokken op safari (of Game Drive zoals ze dat hier noemen). We zijn wel underdressed, want als safari-ganger schijn je je wel zo te moeten kleden! Erg lachen die veel te serieuze toeristen met de 'hesjes-met-heel-veel-zakjes' en dito broeken. Cowboyhoed op, met verrekijker speuren en met de camera leuren.

Groep olifanten Groep olifanten

Onderweg hebben we, van veraf een paar giraffes en van dichtbij veel zebra's, impala's, steenbokken, gemsbokken en buffels gezien. Erg gaaf was de aasgier die op een mooi plekje dichtbij ons in de boom zat. Tenslotte ook nog struisvogels.

We waren redelijk vroeg op camping nummer twee (Halali) en 's avonds hebben we weer geprobeerd om te braaien. Inmiddels hebben we het koken hier redelijk door! Het is een kwestie van een houtvuurtje maken (met braaihout), daarop het braairooster en dan daarop (met aluminiumfolie eronder) de pannen of het vlees. Nog geen ongekend succes, maar onze overlevingstechnieken worden steeds beter.

's Avonds werd het wachten bij de (in de eerste instantie lege) waterplaats beloond met twee neushoorns (inclusief kleintjes). Ook liepen er nog twee jakhalsen langs.

Giraffe Giraffe

Dag 4: dinsdag 12 juli

We hebben lekker uitgeslapen en toen we opstonden (8:00 uur) was de camping bijna leeg. Tijdens de ochtendsafari gelijk doorgereden naar Namutoni (camping). Onderweg zijn we nog een enorme kudde olifanten tegengekomen (stuk of 35). Alle soorten en maten waren er; heel gaaf!

Tijdens de lunch hebben we even gerelaxed bij het zwembad en om 14:00 uur zijn we nog twee uurtjes op pad gegaan. Gelukkig maar, want we hebben de giraffes nu ook van heel dichtbij gezien. Bij één waterplaats hebben we mooie foto's gemaakt. Twee olifanten bij de waterplaats en 20 giraffes die eigenlijk willen, maar niet durven drinken. Giraffes zijn erg schuchter, maar gelukkig durfde eentje het aan om te drinken. Erg grappig gezicht hoe ze met die lange stelten en lange nek moeten drinken. Je zou toch denken dat de natuur hier iets beters op verzonnen zou hebben.

Olifant Olifant

's Avond was de braai een succes! De pasta met prut was erg lekker. Samen met een Pool en twee Duitsers een biertje gedronken. Er was niets te zien bij de waterplaats, zodat we vroeg naar bed zijn gegaan. Toen we in de tent lagen hoorden we nog hyena's. Deze geniepige beesten laten een soort lachend gejank horen, eng geluid...

Dag 5: dinsdag 13 juli

Giraffes bij de waterplaats Giraffes bij de waterplaats

Om 6:30 uur op safari. Georganiseerd dit keer, want het was onze laatste kans om leeuwen te zien. Erg koud in zo'n open auto, maar wel met een lekker ontbijt. Op zich niets nieuws zo'n safari, maar dan met het verschil dat de rangers weten waar ze heen moeten. We reden naar dezelfde waterplaats waar we gisteren de groep giraffes zagen (Tsumcor) en we hadden geluk! Drie vrouwtjesleeuwen met veel kleintjes. Het was een ontzettend schattig gezicht en we hebben er geruisloos van genoten. Toen de groep de waterplaats verliet en wij ook weer verder reden, vingen we ook nog een glimp op van een mannetjesleeuw. Sprookje!

Leeuw met welp Leeuw met welp

Na de safari hebben we via de Noord Gate van het park Etosha verlaten, op weg naar Opuwo. Een lange rit, maar nog wel voor een groot deel asfalt. Na Ongandjera hebben we het juiste zandpad gemist waardoor we in het verkeerde dorp uitkwamen. Een afslag missen in Namibië kost je meteen veel tijd, want het kan soms eindeloos duren voordat je bij een volgende kruising of dorp komt (dan realiseer je je pas dat je verkeerd zit). Ook een klein beetje onze eigen schuld, want we hadden niet op onze goede kaart gekeken (de kaart van de autoverhuurder was dus waardeloos) We besloten dan ook maar om ons plan te wijzigen en verder naar het noorden te gaan.

De kampeer- en braaiplek bij de Ruacana Eha Lodge De kampeer- en braaiplek bij de Ruacana Eha Lodge

Via Onesi zijn we dan uiteindelijk gestrand in Ruacana, vlak bij Angola, waar we een mooi uitzicht over hadden vanaf het plateau waarop we stonden. Dat we over een groot plateau reden, hadden we pas door toen we bij het uitzicht punt kwamen... In het dorpje Ruacana (niet te verwarren met de elektriciteits centrale bij de dam) hebben we overnacht bij een mooie en nette Lodge. Lekker rustig, want we staan als enigen op de camping.

We hebben ook al Himba vrouwen zien rondlopen. Helemaal rood/oranje, heel apart.

Het lijkt hier 's avonds warm te blijven. Erg aangenaam dus.

Facts & Figures
Route
Camping

B1, C38 (en verschillende wegen in Etosha)
Okahandja Lodge (Okahandja)
Okaukuejo Rest Camp (Etosha)
Halili Rest Camp (Etosha)
Namutoni Rest Camp (Etosha)